spoon

Rozijnen

Category: ,



'Zijn dát gedroogde druiven mama?' Nooit geweten, tot er een moment kwam dat ik 7 jaar werd en mama mij een rood doosje met zo’n zonnetje erop in mijn hand duwde. ‘Hier, druifjes’. Ik worp een blik op het zonnetje en het kwartje viel. Mijn rozijnen waren vroeger druiven die door de zon gekrompen en verkleurd zijn. Toen ik mijn broertje vertelde dat het eigenlijk fruit was, hoefde hij het niet meer. Mooi, des te meer voor mij, dacht ik.

Nog steeds zijn ze niet weg te denken uit de wereldkeuken. Rozijnen. Van het woord ‘raisin’, wat gewoon Frans is voor druif. In het Frans heet een rozijn dan weer ‘raisin sec’, gedroogde druif. In de winkel worden ze ook wel ‘Sultana’ rozijnen genoemd, naar het ras van de pitloze druif. Na het plukken worden de druiven in een soda oplossing gelegd zodat het velletje eerder scheurt. Vervolgens worden ze in de zon gelegd om te drogen, zo’n week tot twee weken. Nadat de takjes verwijderd zijn, worden ze gezwaveld, door middel van zwaveldioxide. Dit om de rozijnen langer te kunnen bewaren maar vooral om de kleur te veranderen.

Het is een misvatting dat lichte rozijnen van de witte druif komen en donkere rozijnen van de blauwe druif. De goudkleurige ‘Sultana’ rozijnen worden dus gebleekt door middel van zwavel. Hierdoor is nog maar de vraag of rozijnen zo gezond zijn, ook al bevatten rozijnen veel B-vitaminen, vezels, kalium en magnesium. Dit doet niet af aan het feit dat ze heel smakelijk zijn door brood, bolletjes, cake, oliebollen, yoghurt, muffins, rijstepap en talloze andere desserts. Maar zelfs in hoofdgerechten als kip kerrie met rijst zijn rozijnen te vinden. Ik heb ze liever door m’n kwark met stukjes appel en kaneelpoeder, eet smakelijk.

Een bijzondere uitzending van 'Keuringsdienst van Waarde' over rozijnen. Het consumentenprogramma over eten en voeding gaat op zoek naar de geheimen van de rozijn. Want waarom zijn rozijnen eigenlijk vele malen goedkoper dan druiven? En hoe gaat dat drogen eigenlijk? Een interessante uitzending als je even tijd hebt!

Comments (0)